mandag den 14. januar 2008

Adobe Lightroom Workflow I

Jeg har anvendt Lightroom siden beta versionen indtil den nuværende version 1.3.1. Den væsentlige fordel ved Lightroom i forhold til tidligere anvendte værktøjer, som Capture One Pro og Adobe Photoshop CS2 og CS3 er det integrerede miljø i Lightroom. Lightroom dækker således arbejdsgangen fra import af billeder til eksport til web og til print. Jeg vil beskrive her, hvordan jeg anvender Lightroom. Det er ikke tænkt, som en udtømmende beskrivelse af værktøjet, men derimod som et eksempel på en anvendelse af værktøjet, som passer med min måde at arbejde på.

Når jeg er på en rejse, hvor jeg tager billeder, så har jeg ofte min bærbare PC med. Jeg har desuden en Vosonic disk med, som har en kortlæser og kan kopiere billeder til den indbyggede HD. Kortlæseren kan også anvendes fra PC'en. Hver dag hvor jeg tømmer CF kortet importerer jeg ind i Lightroom på den bærbare og under importen er der angivet at billederne skal gemmes i en kopi på Vosonic HD'en. Under importen angiver jeg så de nøgleord, som er gældende for alle billederne, f.eks. Italien og Abruzzo. Desuden angiver jeg at 1:1 previews skal genereres og at alle billeder skal behandles med et preset med standardinstillinger for sharpening og farver. Værdierne jeg bruger for dette preset er saturation=8, vibrance=21, sharpening: amount=40, radius=0.8, detail=50, masking=0.

Efter importen går jeg så igennem billederne og tilføjer nøgleord. Når jeg får min nye Sony GPS (http://www.dpreview.com/news/0608/06080202sonygpscs1.asp)med på en tur vil jeg importere GPS loggen til PC'en og anvende RoboGEO til at flette GPS informationerne med de CR2 raw files, jeg har importet. RoboGEO vil så kunne skrive GPS informationerne ind i EXIF felterne i rawfilerne.

Derefter, hvis jeg har tid, går jeg billederne igennem og fjerner dublikater og de dårligste billeder, som enten er uskarpe eller ikke gode af den ene eller den anden årsag. Jeg vil også typisk udvælge de bedste billeder og justere dem og eksportere dem som jpg filer og uploade nogle af dem til min hjemmeside, hvis jeg har netadgang.

Herefter laver jeg typisk en backup af min PC på en ekstra medbragt ekstern USB HD (pt. en "rugged" LaCie 160GB portable drive (2.5" drev)). Herefter vil jeg slette billederne på mit CF kort i kameraet ved at formatere kortet.

Mht. sikkerhed mod at miste billeder har jeg desuden en ekstra Vosonic drev med. Jeg har også batterioplader med til Vosonic'en. Hvis min bærbare PC strejker kan jeg gemme billederne i to kopier, et på hvert Vosonic drev. Så længe den bærbare PC virker normalt behøver jeg ikke oplade Vosonic drev'et, da de får strøm via USB stikket i PC'en. Vosonic drev'ene og LaCie drevet kan være i min fotorygsæk, da de kun fylder ganske lidt.

Min bærbare PC har som nævnt Lightroom installeret, Photoshop CS3, ACDSee Pro 8 og Safari 3.0 browseren, som er farvestyret. Inden jeg tager af sted overfører jeg licensen til CS3 fra min stationære til den bærbare, så jeg kan bruge CS3 på farten. Den bærbare er kalibreret med Spyder2Pro, således at de justeringer jeg foretager på rejsen er så korrekte som muligt mht. farvestyring. Det betyder ikke at farverne skal være naturlige, som sådan, men at farverne ser ligedan ud, når jeg får billederne op på den stationære PC. ACDSee Pro 8 bruges til at vise billederne på rejsen. Den er også farvestyret.

Når jeg kommer hjem eksporter jeg alle billederne fra den bærbare. Det gøres med "Export as Catalog" funktionen til en ekstern HD. Dette gøres for at få al information med incl. alle nøgleord, collections, 1:1 previews, etc. jeg har lavet undervejs. Licensen til CS3 overføres til den stationære PC. På den stationære importeres alle billeder med "Import from Catalog" funktionen. Jeg flytter også alle jpg billeder, jeg har eksporteret undervejs til den stationære PC. Jeg ser igennem nøgleord og flytter nye nøgleord ind på det rette sted i hierakiet, der findes på den stationære PC. Herefter kører jeg backup af Lightroom catalog og af den stationære PC til en ekstern USB HD. Jeg sletter ikke nødvendigvis billederne fra den bærbare med det samme. Billederne er nu lagt ind i den til enhver tid gældende folder version af de billeder jeg arbejder på. Størrelsen af denne folder svarer til, hvad der kan være på en ekstern HD, f.eks. 200GB. Den stationære PC har en ekstra intern HD, som også har en kopi af denne arbejdsfolder. Den synkroniseres med passende mellemrum. Dvs. der er til enhver tid 3 kopier af alle billeder. En kopi af Lightroom databasen tages også på samme drive på dette tidspunkt.

På den stationære PC findes den samme software, som på den bærbare og skærmen er kalibreret på samme måde.

Næste artikkel vil omtale, hvordan jeg arbejder med Lightroom i flere detaljer.

Hans Kruse
http://www.hanskruse.com//

Ingen kommentarer: